tisdag 11 januari 2011

1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4 & Högskola

Jag har nu gjort klart mina program till dansen! Okej, jag börjar inlägget med att ljuga, det kanske inte var så bra, men jag är nästan klar! På min skola så har vi dans som ett ämne. Vi lär oss alla möjliga danser och olika sett att röra sig till musik. Ibland får vi uppgifter eller läxor som ska göras. Nu har vi fått ett arbete.

Uppgiften ser ut som så att vi ska skapa ett motionspass. Ett pass där vi helt enkelt har skapat en dans till musik. Vi hittar och väljer våra egna låtar, vi ska analysera låten och hitta på stegen som ska utföras. Låtarna kan vara hur snabba eller långsamma som helst. Det gäller bara att den passar in till just det som DU har valt att göra. Den här gången skulle vi fixa ett pass med tre låtar. En uppvärmning, en styrka och en där kondition står i fokus. Det hela är ganska eneklt, bara man tar sig tid till att göra det. Det som kan vara lite drygt är när du ska analysera låten. Då måste du räkna 4:or och lyssna på låten ganska många gånger. Tur att man är smart och väljer låtar som man gillar ;)

Vi har våra redovisningar varje tisdag med början vecka 6. För min del så är det vecka 8 som gäller, ska bli kul och jag känner att mitt pass är bra, man kommer att bli trött och svettig och det är precis vad jag strävar efter!

Vissa tycker kanske att detta låter jobbigt? Jag menar inte rent fysiskt nu, utan mera psykiskt. Det hela går ju faktiskt ut på att du ska skapa dansen, träna, träna, träna och sen så ska du komma ihåg hela dansen och visa upp den för resten av klassen. Och hoppas på att klassen är duktig nog att kunna följa med i movesen. Säger man såhär, det låter värre än vad det är. Det är riktigt roligt, i våran klass så är det så många sköna personer och alla bjuder på sig själva. Det kan knappast bli bättre när det gäller våra dansuppvisningar!

Från en sak till en annan. Jag har kollat runt lite på högskolor som jag vill gå efter gymnasiet. Ja jag vet att det är många år kvar, jag har ju tvåan, USA!!!! och sen så har jag ju trean också innan jag ens kan gå högskolan. Fast det har redan börjat strömma tankar genom huvudet. Jag vet att jag vill arbeta med människor, jag vill hjälpa folk och jag vill hålla på med träning.

Ett, två tre.. Poff! Där har vi det, jag vill efter gymnasiet ta ett år där jag åker ut och reser i världen. Ingen aning om vart, men långt bort ska jag och jag vill vara borta länge, pröva på saker jag inte gjort och helt enkelt bara leva livet! Sen, ett år efter kanske vill jag börja läsa på högskolan. Inte vilken som helst utan jag vill bli Kiropraktor eller naprapat. Det låter i mitt huvud som om det skulle passa mig som handen i handsken. Jag har kollat upp ett som jag blev väldigt sugen på och det ligger på ett speciellt ställe. Nämligen i Auckland, vart ligger det kanske någon frågar? Jag säger såhär, Nya zealand. Det verkar helt underbart och jag längtar redan nu!

Imorgon blir det till att prata med studierektorn Therese på våran skola för att j, ställa lite frågor om hur sådana saker funkar med allt som jag kan komma på för stunden. ha, tänka sig Nya Zealand, trodde aldrig att jag skulle vilja studera där! Men visst är det vackert?
Jag säger bara: Här kan jag nog stå ut med att leva och studera i ett par år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar