onsdag 8 december 2010

Mums jag gillar fisk!

Fisk är något som i dagens läge inte är speciellt uppskattat utav någon. Vissa tycker det är super gott, andra tycker det är sådär, men tyvärr är det så att majoriteten tycker illa om fisk. Det pratas mycket om att man bör äta fisk 3 gånger i veckan. Varfär bör man då göra det? Vad för fisk bör man äta om man nu ska äta fisk så pass ofta?

Den vanligaste anledningen till att folk bör äta fisk ofta är för att Omega-3-fettsyrorna som finns i bland annat fet fisk (lax. makrill,sill, ål och strömming) förhindrar mot hjärt- och kärlsjukdomar. Men man måste även vara försiktig, vissa fiskar kan ha större mängder tungmetall i sig som i sin tur kan orsaka just hjärt- och krälsjukdomar. Det är ju visserligen bra att dessa syror förebygger dessa sjukdomar, men det är inte därför jag tar upp det i min lilla blogg.


Jag har ju börjat skriva här för att jag tycker det är roligt att skriva av sig samt att dela lite utav kunskaper som jag bessitter. Det är nämligen så att Omega-3-syrorna hjälper till att

stimulera muskeltillväxten. Dvs gör det lättare för musklerna att växa.

Ökar fettförbränningen - För er som vill förlorar de där extra kilorna i fett rekomenderar jag att få i er lite extra omega-3-fetter. Själklart ska det här kombeneras med träning. Det är inte så att bara för att du får i dig dessa fetter kommer dina kilon att rasa, men det kommer kunna hjälpa dig på traven när du väl tränar.

Förbättrar syresättningen - För oss som utövar konditonsidrotter är det ju en bra fördel om våra röda blodkroppar kan transportera syret till ett par arbetande muskler. Som i sin tur kan använda syret lite bättre än vad det kan i vanliga fall.

Minska inflammationer - Det är ju som gjort för mig just nu. Det är nämligen så att inflammationen försvinner snabbare om man har bra mängd omega-3-fetter i kroppen.

Stäreker immunförsvaret - Det säger sig själv. Du kommer att kunna hålla dig friskare. Och det är ju bra, då kan du vara ute och träna mera, gå i plugget vara på jobbet. Då är det skador som tyvärr kan vara i vägen, men du är iallafall inte sjuk! Så du förberett dig för att klara av sjukdomar. Så till er som är sjuka ofta. Ät mera fisk.

Pst. Jag vet att det är helt fel årstid nu, men något som jag verkligen längtar efter är nyfiskad, grillad Abborre. Det är så himla enkelt att göra och jag måste säga något av det godaste som finns. Mhhm! Mums, måste laga någon fiskrätt nu snart som påmminer om just abborren..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar